Zespół Szkół Miejskich nr 5 w Jaśle

  • Szkoła Podstawowa nr 8 im. ks. Stanisława Konarskiego
  • Przedszkole Miejskie nr 15 w Jaśle

Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania w klasach I-III szkół podstawowych w Mieście Jaśle

Już drugi rok jasielskie szkoły podstawowe realizują systemowy projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego p.n. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania w klasach I-III (…).

Jego celem jest indywidualne wspieranie rozwoju dziecka na etapie edukacji wczesnoszkolnej z uwzględnieniem jego osobistych predyspozycji i uzdolnień, a także wspomaganie uczniów ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz problemami
z matematyką.

W pierwszym etapie trwania projektu tj. wroku szkolnym 2012.2012 przeprowadzono w szkołach podstawowych  2 921 godzin dodatkowych zajęć ukierunkowanych na:

-poprawę umiejętności czytania i pisania,

-korektę wad postawy,

-wzrost kompetencji matematycznych,

-rozwijanie kompetencji społecznych,

-podniesienie efektów kształcenia  w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i informatycznych,

-wspomaganie rozwoju dzieci uzdolnionych artystycznie,

-poprawę jakości i efektywności  pracy terapeutycznej i edukacyjnej  na poziomie wczesnoszkolnym.

Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania skupiły aż 1 978 uczestników. Wielu z nich brało udział w kilku formach indywidualizacji.  Na realizację projektu Urząd Miasta w Jaśle  pozyskał kwotę 538 313,70 zł  z funduszy unijnych.

Szkoły podstawowe realizujące dodatkowe zajęcia z dziećmi zostały wyposażone w sprzęt audiowizualny i nowoczesne pomoce dydaktyczne na kwotę 212 673,34 zł. Na potrzeby Indywidualizacji procesu nauczaniazakupiono: 5 tablic interaktywnych, 4 projektory multimedialne, meble szkolne, przyrządy gimnastyczne. Dzieci uczestniczące w zajęciach dodatkowych korzystały z komputerowych programów edukacyjnych, gier logicznych, wartościowych podręczników i ćwiczeń oraz zabawek rozwijających sprawności percepcyjne.

Badania efektywności kształcenia przeprowadzone na koniec roku szkolnego 2011/2012 wykazały, że uczniowie objęci indywidualizacją nauczania w znacznym stopniu podnieśli swoją wiedzę, umiejętności jej praktycznego wykorzystania, kompetencje społeczne i sprawność fizyczną.. Także i rodzice wyrazili w badaniach ankietowych i wywiadach duże zadowolenie z wyników zajęć dodatkowych.

Wdrożenie  projektu Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania
w klasach I-III szkół podstawowych w Mieście Jaśle
pozytywnie wpłynęło na skuteczność i efektywność realizacji nowej podstawy kształcenia ogólnego na wczesnoszkolnym etapie kształcenia.

                                                                           Aleksandra Dacyl

                                                                           Kierownik projektu